Strony internetowe 27 listopada 2018
Cechy idealnej strony internetowej i sklepu www
Bezpieczeństwo
Strona www powinna być bezpieczna. Bezpieczna przede wszystkim dla klienta. Odwiedzające stronę internetową osoby nie mogą być narażone na jakiekolwiek przykrości związane z wszechobecnym istnieniem złośliwego oprogramowania (malware), które właśnie poprzez strony i aplikacje internetowe mogą wyłudzić dane wrażliwe, zaatakować komputer odwiedzającego i zarazić go. Bezpieczeństwo to także kontrola nad tym, co wyświetla się w naszej domenie. Jeżeli strona lub sklep internetowy jest podatny na zakażenia takie jak atak ze strony złośliwego oprogramowania, to w każdej chwili na naszej stronie mogą pojawić się treści gorszące, niekoniecznie dla nas odpowiednie. W najgorszym wypadku mogą to być treści pornograficzne lub dot. hazardu. Odpowiedni programista zadba o bezpieczeństwo twojego projektu oraz dopilnuje, aby kod był zawsze aktualny. Odpowiednie dodatki zabezpieczającego mogą jeszcze bardziej podnieść odporność naszej strony www na ewentualne ataki.
- Bezpieczna strona www dla klienta
- Chroniąca dane wrażliwe
- Odporna na ataki złośliwego oprogramowania (malware)
- Wymuszanie na użytkownikach silnych haseł
- Protokół https
- Aktualne skrypty
Strona www zoptymalizowana pod kątem SEO
SEO to termin odnoszący się do wyszukiwarek internetowych. W 99% przypadków tworzenia stron naszym celem jest przyciągnięcie jak największej ilości odwiedzających. Stają się oni naszymi potencjalnymi klientami. Im więcej takich potencjalnych klientów, tym bardziej zwiększa się szansa na sprzedaż produktów czy usługi. Działania SEO mają zatem ułatwić tym osobom odnalezienie naszej strony www. Tych działań jest mnóstwo i przytoczymy je w osobnym artykule. Niektóre z nich to:
- Przyjazna dla wyszukiwarek
- Unikalne treści
- Oryginalne opisy stron
- Niepowtarzające się tytuły stron
- Odpowiednie nagłówki h1,h2,h3
- Odpowiednie meta dane w kodzie (Open Graph protocol)
- Dobór odpowiednich słów kluczowych
- Słowa kluczowe w slug’u czyli adresie konretnych podstron
- Tagi Title w linkach
- Alt’y przy każdym obrazie występującym na stronie
- Przynajmniej 100 słów na każdej podstronie
- Używanie synonimów
- Mapa strony
- Podpięcie strony pod Google Search Console
- Certyfikat SSL
- Połączenie z mediami społecznościowymi
Gotowa na urządzenia mobilne
Istotną cechą jaką powinna wyróżniać się każda strona czy aplikacja internetowa jest jej responsywność. Jest to możliwość dopasowania się jej do urządzenia, na którym jest otwierana. Duża część naszych klientów będzie otwierać projekt na przeróżnych urządzeniach, a w dużej części będą to urządzenia mobilne, takie jak tablety, telefony komórkowe czy też małe netbooki. To jeden punkt widzenia. Jest jest drugi ważny powód, aby nasza strona www była “mobile friendly”. Google także zauważa znaczący wzrost udziału urządzeń mobilnych w ostatnim czasie. Oceniając daną stronę pod kątem SEO, bierze pod uwagę także ten czynnik. Strony mobilne będą zatem wyżej oceniane i wyżej wyświetlane w wynikach wyszukiwania niż podobne, ale niedostosowane do najnowszych trendów.
Szybkie ładowanie strony
Odwiedzając różne adresy w sieci, często zdarza się nam dość długo czekać, zanim konkretny adres załaduje się w przeglądarce. Niekiedy trwa to na tyle długo, że opuszczamy stronę, tracąc nadzieję na jej końcowe załadowanie i znalezienie szukanej przez nas informacji. Oczywiście każdy z nas ma różny stopień wrażliwości na taką sytuację i opuści stronę szybciej lub wolniej. Jest to moment, w którym tracimy część potencjalnych klientów. Nie dopuścimy do tego, jeśli nasza strona internetowa, blog lub sklep będą odpowiednio zoptymalizowane, lekkie dla przeglądarki, a co za tym idzie, wczytają się zaraz po uruchomieniu. Wpływ na szybkość wczytywania ma oczywiście szereg czynników, jednak możemy od razu wyeliminować te, które leżą po naszej stronie. Jeżeli mamy wolny serwer/hosting, należy go zmienić. Nie jesteśmy w stanie poradzić nic na szybkość łącza, jakim dysponują odwiedzający. Możemy za to tak zoptymalizować witrynę, aby wczytywała się najszybciej, jak to możliwe, tworząc pewien kompromis pomiędzy efektywnością a efektownością. Niektóre z działań, jakie możemy przeprowadzić to:
- Zmniejszenie rozmiaru obrazów (narzędzia do zmniejszania rozmiaru, wagi zdjęć)
- Minimalizacja oraz ograniczenie ilości poprzez łączenie plików css, js, html
- Wykorzystywanie pamięci podręcznej urządzeń docelowych (cache)
- Wykorzystanie kompresji gzip
- Ładowanie obrazów przy scroll’owaniu (wczytywanie ich tylko, jeśli użytkownik zjedzie na ich wysokość)
- Wysoki index szybkości w Google Page Speed
Nawigacja, menu, najważniejsze informacje (UX design)
Niesłychanie ważnym elementem strony jest sama nawigacja po niej. Informacje powinny być podane w sposób intuicyjny. Użytkownik nie może być zajęty szukaniem buttona menu (popularny hamburger), informacje kluczowe powinny być wyróżnione i wyświetlone od razu. Jeżeli nie zastosujemy się do tej zasady, stracimy kilka % potencjalnych klientów tylko dlatego, że nie mogli znaleźć maila lub numeru telefonu do nas. Poruszanie się po witrynie powinno być proste, dostosowane do grupy odbiorców. Grupa docelowa zdecydowanie determinuje to, czy na stronie pojawi się “fancy” slider z wyjeżdżającym menu czy prosta, wręcz toporna nawigacja np. dla ludzi starszych.
Analiza ruchu
Mierzenie skuteczności jakichkolwiek działań związanych ze zwiększeniem ruchu na stronie wiąże się z badaniem zachowań każdej osoby wchodzącej na stronę. Podstawowe informacje, jakie możemy uzyskać dzięki temu to np. ilość wchodzących na stronę (licznik odwiedzin). Taki licznik dosyć łatwo zbudować, ale nie daje nam on wymiernych danych o zachowaniu w witrynie użytkownika/ów. Budowanie własnych systemów analizy ruchu może być czasami przydatne, jednak często jest to odkrywanie koła na nowo. Na szczęście z pomocą wychodzi Google. Ich narzędzie, Google Analytics (GA), dostarcza rozwiązanie, dzięki któremu możemy w sposób bardzo szczegółowy badać zachowania użytkowników. Dzięki całemu systemowi, jaki posiada Google możemy dokładnie badać ruch w stronie czy też sklepie i kategoryzować go m.in. po wieku, płci czy też lokalizacji. Na podstawie takich danych możemy podejmować decyzje co do zmian na stronie, aby była ona skuteczniejsza. GA pokaże nam unikalne odwiedziny, wszystkie sesje oraz wskaźnik odrzuceń dający wymierną wiedzę na temat tego, czy użytkownicy w ogóle wykazują zainteresowanie naszą witryną po parunastu sekundach użytkowania.
Bieżąca aktualizacja treści i wartościowy content
Dobra strona internetowa posiada jedynie aktualne treści, które powinny być na bieżąco uaktualniane, a te już nieaktualne – archiwizowane. Każda zmiana, jaka zachodzi w firmie, związana choćby ze zmianą danych kontaktowych, dostępnością towarów lub usług czy też przerwą w ich świadczeniu, powinna znaleźć się na stronie www w sekcji Aktualności. Klient, decydując się na współpracę z nami, oczekuje, że będzie traktowany po partnersku i tak właśnie powinien być traktowany. A to oznacza, że musi być na bieżąco z firmowymi sprawami, które dotyczą go bezpośrednio i mają wpływ na kontakt z tobą.
O contencie, czyli zawartości strony www, można pisać wiele i na pewno podejmiemy się także takiego streszczenia w pigułce w osobnym artykule. Najważniejsze jest jednak to, aby treści były unikatowe, tworzone na potrzeby konkretnej strony www i zawierały właściwe słowa i frazy kluczowe, które pomogą w jej pozycjonowaniu. W żadnym wypadku nie mogą stanowić one plagiatu z innej strony, gdyż po pierwsze jest to nielegalne, po drugie – poważnie sankcjonowane przez Google’a.
Dobrym pomysłem jest także wprowadzenie sekcji blogowej, na której odwiedzający będą mogli znaleźć fachowe porady. Po pierwsze zwiększy to atrakcyjność strony w oczach użytkowników, a co za tym idzie – wzrośnie także ilość odwiedzin witryny, po drugie – taki content stawia cię w roli eksperta i uwiarygadnia twoją działalność i doświadczenie.
Połączenie z Social Media
Media społecznościowe w obecnych czasach tętnią życiem i są doskonałym nośnikiem informacji o twojej działalności. Dlatego też posiadanie fanpage’a na Facebooku (w niektórych przypadkach korzystne będzie także konto na Instagramie czy Twitterze) to teraz niemal konieczność. Social Media pozwalają nam nie tylko na tworzenie własnych postów i treści, ale także na zaprezentowanie się szerszemu gronu odbiorców choćby przez merytoryczne komentarze na grupach branżowych, gdzie wartościowe odpowiedzi nie pozostaną niezauważone. Nie bez powodu zawód Specjalisty ds. Social Media cieszy się w ostatnich latach tak dużą popularnością. Przedsiębiorcy wiedzą, że to właśnie tam potencjalny klient spędza lwią część swojego czasu przed ekranem i prześcigają się w pomysłach, jak tę wiedzę wykorzystać i przełożyć na zysk.